Analisis City Branding Prefektur Kumamoto dalam “One Piece - Kumamoto Revival Project

  • Alfindra Wara Purbaya Universitas Jenderal Soedirman
  • Yusida Lusiana Universitas Jenderal Soedirman
  • Heri Widodo Universitas Jenderal Soedirman
Keywords: Branding Hexagon, City Branding, Kumamoto Revival Project, One Piece, Prefektur Kumamoto

Abstract

Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menggambarkan efektivitas city branding Prefektur Kumamoto melalui One Piece Kumamoto Revival Project (2016) dengan menggunakan Teori Branding Hexagon Simon Anholt, Jenis penelitian yang digunakan adalah deskriptif kualitatif dengan teknik pengumpulan data dan analisis data yang bersumber dari artikel-artikel berita di internet, Hasil yang ditemukan dalam penelitian sesuai teori Branding Hexagon proyek ini mempengaruhi 2 aspek yaitu aspek presence dimana proyek ini mampu menambah citra kota sebagai simbol pemulihan dari gempa bumi Kumamoto 2016, kemudian aspek place dimana hasil dari proyek ini dibangun patung-patung karakter manga One Piece yang tersebar di Prefektur Kumamoto, untuk menambah daya tarik wisata di Kumamoto. Hasil analisis menemukan peningkatan jumlah pengunjung sejak patung pertama didirikan.

 

 

The purpose of this research was to describe the effectiveness of Kumamoto Prefecture's City Branding through the One Piece Kumamoto Revival Project (2016) using Simon Anholt's Branding Hexagon Theory, The type of research used was descriptive qualitative with data collection techniques and data analysis sourced from news articles on the internet. The results found in the study according to the Branding Hexagon theory of this project affect 2 aspects, namely the presence aspect where this project is able to add to the city's image as a symbol of recovery from the 2016 Kumamoto earthquake, then the place aspect where the results of this project are built statues of One Piece manga characters scattered in Kumamoto Prefecture, to increase tourist attraction in Kumamoto. The results of the analysis found an increase in the number of visitors since the first statue was built.

References

Koentjaraningrat. 1990. Pengantar Ilmu Antropologi, Jakarta. Djambatan.
Bungin Burhan. 2009. Sosiologi Komunikasi. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Aaker, David. (2001). Managing Brand Equity Capitalizing on the Value of a Brand Name. The Free Press, New York.
Anholt, S. (2007). Competitive Identity: The New Brand Management for Nation, Cities, and Regions. Palgrave macmillan, London.
Chaerani, Ratu Yulya. (2011). Pengaruh City Branding Terhadap City Image (Studi Pencitraan Kota Solo: “The Spirit of Java”). Jurnal Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.
Sugiyono. 2005. Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung: CV. Alfabeta.
Jannah, Bridiatul, dkk. (2014). Pengaruh City Branding dan City Image Terhadap Keputusan Berkunjung Wisatawan ke Banyuwangi. Jurnal Administrasi Bisnis. Vol. 17. No. 1 Desember 2014.
Kavaratzis, Mihalis. (2004). From city marketing to City Branding: Towards a theoretical framework for developing city brands. Place Branding, Vol. 1, No.1.
USGS Earthquake Hazards Program 15 April, 2016 “M 7.0 - 6 km ESE of Kumamoto, Japan (https://earthquake.usgs.gov/earthquakes/eventpage/us20005iis/executive#map diakses pada 12 Februari 2021)
Doug Stanglin, 16 April, 2016 “Magnitude-5.4 quake hits Japan Saturday morning” (https://www.usatoday.com/story/news/world/2016/04/15/aftershocks-rock-japan-after-magnitude-65-quake/83072544/ diakses pada 12 Februari 2021)
Mari Yamaguchi dan Emily, 18 April, 2016 “Japanese Quake Death Toll Rises, U.S. Helps Deliver Aid”
(https://www.usnews.com/news/world/articles/2016-04-17/thousands-search-for-missing-in-japans-deadly-earthquakes diakses pada 12 Februari 2021)
CBCnews, 15 April, 2016 “2nd Japanese earthquake leaves at least 6 dead, 400 injured”(https://www.cbc.ca/news/world/earthquake-japan-friday-1.3537576 diakses pada 15 Februari 2021)
Lynzee Loveridge, 16 Juni, 2018 “One Piece Creator Donates US$8 Million for Kumamoto Earthquake Relief”
(https://www.animenewsnetwork.com/interest/2018-06-15/one-piece-creator-donates-usd8-million-for-Kumamoto-earthquake-relief/.132968 diakses pada 16 Februari 2021)
One Piece Kumamoto Project, 19 April, 2016 “尾田栄一郎先生より熊本へメッセージが到着いたしました: ニュース” (https://one-piece.com/news/detail/20160419_3649 diakses pada 16 Februari 2021)
Ppij-kumamoto, “Tentang Kumamoto” (https://ppij-kumamoto.org/tentang-kumamoto/ diakses pada 20 Februari 2021)
Jason, 21 Januari , 2022 “Locations of All ONE PIECE Statues in Kumamoto, Japan” (https://kumamoto.guru/locations-of-all-onepiece-statues-in-kumamoto/ diakses 23 Januari 2022)
Japan Tourism Statistics “Visit Rate Ranking by Prefecture” (https://statistics.jnto.go.jp/en/graph/#graph--inbound--prefecture--ranking diakses 17 Januari 2022)
Published
2023-01-08